Duiken op Bali - Reisverslag uit Tulamben, Indonesië van Wilma Verouden - WaarBenJij.nu Duiken op Bali - Reisverslag uit Tulamben, Indonesië van Wilma Verouden - WaarBenJij.nu

Duiken op Bali

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Wilma

19 Juni 2015 | Indonesië, Tulamben

Vrijdag 19 Juli,

Om 7.00 u al aan het ontbijt want we worden om 7.30 u opgehaald door Rudy, de gids van de duikschool. Precies 7.30 is hij aanwezig en vertrekken we eerst naar Sanur een plaatsje 20 km verderop waar de duikschool gevestigd is. Daar halen we Troje onze duikinstructeur en alle duikspullen op en zetten dan koers naar Tulabem, een plaatsje aan de oostkust ongeveer 2 uur rijden. De weg daar naartoe is geweldig, we rijden door pitoreske dorpjes waar ook druk handel gedreven wordt op straat en door een fantastisch mooi landschap! Links en rechts van de weg prachtige rijstvelden waar hard gewerkt wordt. Onderweg stoppen we een keer bij een apenkolonie die daar in het wild leeft, op straat loopt en af en toe gevoerd worden met restanten van fruit. Uit alle hoeken en gaten komen ze aangesneld als er inderdaad een markman stopt om zijn resten weg te gooien.
Als we bij de duiklocatie aankomen hijsen we ons in de duikkleding en krijgen dan nog enige theorie om onze paddy cursus van 7 jaar geleden op te frissen. Nadat alles duidelijk is gaan we met Troje de zee in om onze eerste duik te maken. We blijven 35 minuten onder water en gaan tot 15 meter diepte. Onder water is het prachtig!! We zien de meest mooie vissen, groot en klein, complete visscholen en prachtig koraal en andere zeewonderen. Ook ligt er een oud wrak van een boot die is vergaan. Die is prachtig mooi begroeid met koraal en we bekijken hem van binnen. De tijd gaat er snel voorbij en voor we het weten zijn we weer aan wal. Een geweldige ervaring rijker! We gaan lunchen en daarna krijgen we een tweede duik, ook weer 35 minuten en wederom geweldig mooi. Onder water worden door Troje veel foto's gemaakt van de vissen, koraal en van ons. Joan heeft een go pro camera en die heeft alles op beeld vastgelegd. Benieuwd zijn we om dat later terug te zien. Na deze tweede duik maken we ons klaar voor de terugreis. Onderweg terug stopt Rudy verschillende malen om ons de tijd te geven om de rijstvelden in te gaan en er foto's te maken. Wat is dat een prachtig stukje natuur! Rudy en Torje zijn beide echte Balinezen die ons veel weten te vertellen over de cultuur, natuur en vragen van ons beantwoorden. We zijn weer een stuk wijzer geworrden vandaag! Uiteindelijk komen we rond de klok van 18.00 u weer terug bij het hotel, moe maar voldaan. Een geweldige dag geweest, dit vraagt om meer! Douchen, verslag schrijven en nu tijd om de stad in te gaan om iets te eten. Tot morgenavond vanuit Ubud; we gaan verhuizen naar het midden van het eiland; hier zijn heel veel bezienswaardigheden en hoeven we niet dagelijks zover te reizen.

Groetjes van Joan en Wilma xxx

• 19 Juni 2015 - 18:26

Nick En Lisa:

Zozozo, wat een dag voor jullie! Wat een super leuk verhaal en wat vet dat jullie al gedoken hebben! Ziet er allemaal prima uit daar, super mooi! Tot het volgende verslag!

Liefs xxxx,
    Nick en Lisa